lin1989.reismee.nl

vietnam, laos en thailand

Op dit moment zit ik alweer in Australië. De busrit naar Hoi An heb ik doorstaan en uiteindelijk viel het reuze mee. Ze hebben hier sleepingbusses, dat zijn bussen met een soort van bedjes. Ik ben natuurlijk veel te lang voor zo'n bed maar heb gelukkig toch wat uren kunnen slapen. In Hoi An hadden we een super leuk hostel, we sliepen bij mensen thuis die eeen aantal kamers beschikbaar hadden voor reizigers. Ik vond Hoi An een leuke stad, je had er het strand, leuk authenthiek centrum en leuke barretjes. Hoi An staat ook bekend als tailorstad. Ik heb dan ook twee op maat gemaakte jurkjes laten maken. Na 5 dagen in Hoi An te hebben gespendeerd was het tijd om door te reizen naar Hue. In Hue was niet heel veel te beleven, we zijn twee dagen naar een dorp verderop gegaan om de grotten te bezoeken. Dit was fantastisch, immens grote grotten in een prachtige omgeving. In Hue sliepen we in een luxe hotel met alle poespas, dat was echt even heerlijk! Schoon bed, schone handdoeken, schone badkamer en een goedwerkende airco. Vanuit Hue hadden we een vlucht naar Hanoi, terug naar een drukke stad. Hier sliepen we in een net geopend hostel en dat hebben we geweten ook. Er zat ook een bar en discotheek in het pand, deze behoorden tot het hostel. We werden dan ook vriendelijk verzocht om ons s avonds te verplaatsen naar de bar, hier kregen we gratis bier, shotjes, sangria en gezelschap. Helaas moesten we s ochtends vroeg op omdat we een bus en ferry naar Cat ba island hadden geboekt. Doordat het nu laagseizoen is konden we voor nog geen 3 euro pp in een hotel met fantastisch uitzicht slapen. De tours vanuit Cat ba naar Halong bay zijn veel goedkoper dan als je deze doet vanaf het vaste land. We hadden een tour door Halong bay met 6 personen, ideaal! Vanuit de boot zijn we met de kano op pad gegaan, hebben wilde apen gespot en verschillende strandjes aangedaan. Halong bay is wel een van de hoogte punten tijdens mijn reis. Om naar Laos te gaan zijn er twee opties, de bus of vliegtuig. We hadden niet al te beste verhalen over de bus gehoord. Het zou onveilig zijn wegens de slechte wegen, bij de grens zou je lang moeten wachten en zouden ze proberen je geld afhandig te maken. Dus wij zijn op zoek gegaan naar een betaalbaar vliegticket. Die hebben we gevonden maar de vlucht was niet vanuit Hanoi zoals gepland maar vanuit Vinh city, er werd ons verteld dat dit vier uur met de bus is vanuit een stad waar wij gedropt werden met de bus uit Cat ba island. Wij de bus naar Vinh city genomen maar na 4 uur rijden geen Vinh city, uiteindelijk duurde het 8 uur voordat we in Vinh city aankwamen. Het was intussen al 3 uur s nachts en we hadden geen hostel geboekt. Wij op zoek naar een hotel, Vinh city is niet echt toeristisch dus het was nogal lastig. Nadat we in 3 hotels geweigerd werden zijn we met een taxi naar het vliegveld gegaan, met het idee daar de nacht door te brengen want die ochtend vlogen we naar Laos. Vliegveld dicht, wij is ons beste gebarentaal uitgelegd aan de taxi driver dat we naar een hotel wilden. Na een aantal pogingen kwamen we aan in een super luxe hotel voor een betaalbare prijs. Wij blij, taxi driver blij en onze portemonnee blij.

Ons avontuur in Laos startte in Vientiane, hier is niet heel veel te beleven. Hebben wat cultuur gedaan, hebben weer eens een marktje gedaan en hebben een heerlijk broodje hamburger verorbert ;). Vanuit Vientiane zijn we met een busje naar Vang Vieng gereden. We hadden al vernomen dat deze reis vol zou zitten met bochten, haarspeldbochten. We moesten dan ook een aantal keer stoppen... In Vang Vieng zijn we natuurlijk gaan tuben, met een band de rivier af en stoppen bij verschillende barretjes. Helaas zijn de meeste kroegen gesloten omdat er in het verleden nogal wat doden vielen. Ik viel bij het aanmeren bij de eerste bar, resultaat knie open. Nadat mijn knie was verbonden en na de nodige alcoholische drankjes was het tijd voor de volgende bar. Helaas vertrokken we te laat vanuit de laatste bar en dobberden we in het donker en het koude water terug naar de stad. Na een aantal dagen in Vang Vieng zijn we doorgereisd naar Luang Prabang, een super leuke stad! Natuurlijk ook hier weer naar een markt geweest en ons laten verwennen met een massage en gezichtsbehandeling. Wat hier ook helemaal hip en trending is bowlen na 00.00 uur. Het bowlingcentra is de enige plek in Luang Prabang waar je na 00.00 nog biertjes kunt drinken. De hele hal staat dan ook vol met dronken mensen die proberen een strike te gooien. Vanuit Luang Prabang hebben we de slowboot richting Thailand genomen. Deze reis duurde twee dagen, vanuit een klein plaatsje bij de grens van Laos Thailand hebben we een tuktuk naar Thailand genomen. Stempel hier, stempel daar en Thailand it is. Aangekomen in Chang Mai regende het de hele avond, het is regenseizoen in Thailand en dat hebben we geweten ook. Elke dag hadden we een goede regenbui te pakken, gelukkig kwamen mijn poncho's dus toch nog van pas. Zonder dat we het wisten waren we tijdens een festival in chang mai en wat voor festival, het lichtjesfestival. Er gingen duizenden geluksballonnen de lucht in, wat een prachtig gezicht was dat! Na nog een avond te hebben gepartyed in Chang Mai zijn we naar Pai vertrokken en wederom tijdens deze reis waren de flinke ziekmakende bochten weer aanwezig. In Pai vonden we een super leuk hutje om in te slapen. Pai is een beetje een hippie stadje waar veel toeristen blijven hangen. De sfeer is er goed en natuurlijk is er een markt die een bezoekje waard was. Vanuit Pai zijn we naar mijn laatste bestemming in Azië gereisd, Bangkok! Met de nachttreinzijn we vanuit Chang Mai naar Bangkok gereisd. Wat een luxe was de treinreis, na het eten kwamen ze je bed opmaken en ik paste zowaar in het bed. S ochtends vroeg kwamen we aan in Bangkok. In Bangkok hebben we vooral geshopt en zijn we natuurlijk op stap geweest in Kho sam road. Na afscheid te hebben genomen de twee engelse meiden waar ik de afgelopen weken mee heb gereisd, had ik nog een dag voor mijzelf. Deze dag heb ik gevuld met een bezoekje aan de kapper en een heerlijke massage. Mijn tijd in Azië zit erop en zoals de meesten wel weten heb ik besloten om nog niet terug naar Nederland te komen maar om naar Australië te gaan!

Piet Rozendaal

He Linda. Zeer bijzonder zn mooie reis en alles wat je kan meemaken. Geniet ervan kans krijg je niet veel in je leven. En het bier smaakt daar ook dus

maya

Wauuw, wat heb je weer ontzettend veel toffe dingen gezien en gedaan! Lekker genieten in Australië! Xx's

Marjan rozendaal

Hoi Linda

Pfffff wat een verhalen zeg dit nemen ze je niet meeraderig. Wel fijn dat het allemaal goed gaat met je . Maak wel wat foto's hoor leuk om later het nog eens na te genieten!!! Heel veel plezier voor het volgende avontuur!!???? lieve groetjes marjan.

cors int veld

Hallo Avonturierster jij hebt nu al meer van de wereld gezien dan ik in mijn hele leven.ben jaloers. Verder nog heel veel plezier en geniet ervan

Elma

Hallo Linda, wat een reis en wat een verhalen. Heel leuk om weer dit deel van je reis mee te beleven met je onderhoudend verhaal en je beeldende beschrijvingen :-)
Tja en dan nu Australië, het zal wel even afkicken zijn van het Aziatische werelddeel. Ben alweer benieuwd naar je volgende belevenissen. Liefs