lin1989.reismee.nl

Borneo

Mijn borneo avontuur begon in Kota Kinabalu, waar ik een aantal dagen ben gebleven. Niet om de stad want er was weinig te beleven maar om te wachten op een meisje die ik had leren kennen op de pehertian islands. We zouden samen door Borneo gaan reizen. Ik zat in een super leuk hostel dus het was niet erg om wat langer in Kota Kinabalu te verblijven. Na Kota Kinabalu zijn we per bus naar Sandakan gegaan. En de busrit was verschrikkelijk niet omdat ik amper plek had om te zitten maar omdat er mensen met durian achter ons zaten. Durian is fruit wat ze hier overal op straat verkopen en het stinkt verschrikkelijk. Op veel openbare plaatsen en bussen is het dan ook verboden om dit mee te nemen. Sandakan was geen leuke stad we waren dan ook blij dat we hier maar 1 nacht verbleven. We zijn naar de oerang oetans opvang in Sepilok geweest, super leuk om die beesten in het echt te zien! De volgende dag begon onze riviercruise. We sliepen 2 nachten in de jungle en gingen overdag de rivier op om wilde beesten te spotten. We hebben olifanten, krokodillen, slangen, verschillende soorten apen, vogels en ratten in onze kamer gezien. 's Avonds hebben we meerdere malen een nightwalk gedaan. Met ons zaklampje op ons hoofd de jungle in. Helaas moesten we onze walk inkorten omdat de olifanten ons op de hielen zaten. Na dit avontuur moesten we beslissen of we naar Semporna gingen om te duiken, wat echt fantastisch moest zijn daar. Vanuit Nederland werd er een negatief reisadvies gegeven vanwege kidnappingen. De verschillende locals die we spraken hadden hier verschillende meningen over. Nadat we een aantal toeristen hadden gesproken die net terug waren uit dat gebied besloten we om de gok te wagen en naar Semporna af te reizen. En wat ben ik blij dat we dat gedaan hebben, het duiken bij Sipadan is echt waanzinnig!! Zoveel vissen, schildpadden, haaien en militairen. Op elk eiland was een legerbasis gestationeerd en er waren verschillende militaire schepen op zee. We hadden gehoord dat de kidnappers vooral chinese toeristen kidnappen omdat deze veel geld hebben dus we waren blij als we chinezen aan boord hadden ;). Ik persoonlijk heb me tijdens de dagen dat ik in Semporna verbleef geen een moment onveilig gevoeld. Er werd me zelfs na een paar biertjes persoonlijke beveiliging aangeboden door een locale man die daar als arts werkzaam was. Hier heb ik vriendelijk voor bedankt. Voor ons was het min of meer gelukkig dat het op dit moment als onveilig gebied wordt beschouwd. Veel toeristen cancelen hun trip naar dit gebied waardoor wij de mogelijkheid hadden om te gaan duiken bij Sipadan. Normaal gesproken moet je dit maanden van tevoren boeken zodat je een plekje hebt om daar te gaan duiken. Ik heb zes duiken gemaakt waarvan drie bij Sipadan en drie bij een ander eiland. Hierna hebben we de nachtbus terug naar Kota Kinabalu genomen, waar we in hetzelfde hostel verbleven als eerst. We kregen een gratis nacht aangeboden omdat ik eerder ook al een aantal nachten daar had doorgebracht. Het voelde ondertussen echt een beetje als thuis komen, ik kende al de mensen daar en de meeste gasten kende ik ook. De volgende dag hebben we een propellorvliegtuig naar Mulu nationaal park genomen. Dit park is alleen per vliegtuig te bereiken. In Mulu zijn waanzinnige grotten en je zit midden in de jungle. We hebben een tocht gedaan door de grootste batcave en zijn de jungle in gegaan. Waar ik panisch werd van de bloedzuigers, wat een enge creapy beesten zijn dat. Ik heb er gelukkig geen gehad maar de mensen waar ik mee was hadden er verscheidene onder hun kleren of in hun sokken. 's Avonds kwamen de vleermuizen uit de grot echt waanzinnig om te zien. Je ziet een zwarte strook vleermuizen uit de grot komen was soms wel 1,5 uur duurt. Na drie dagen wandelen, klauteren, karaoke zingen en weinig slaap hebben we het vliegtuig terug naar Kota Kinabalu genomen. Ik ben hier nog een dag gebleven want de volgende dag vertrok mijn vliegtuig naar Singapore. Singapore wat een wereldstad! Ik ben hier twee dagen geweest en in deze twee dagen heb ik zoveel gezien. Er waren verschillende festivals in de stad, dus ook daar hebben we even een kijkje genomen. Ik had een jongen leren kennen uit Canada dus met hem ben ik deze 2 dagen de stad gaan verkennen.

Op dit moment zit ik in Ho Chi Minh, eerste indruk DRUK druk DrUk. Motorbikes, scooters, scooters, moterbikes!! Ik vertrek zometeen naar de Community College waar ik de komende weken zal verblijven. Maandag begint mijn vrijwilligerswerk.

Auf wiedersehen!

Peter Lageweg

Hey lieve nicht,

Ik heb je verhalen gelezen, zo fucking jaloers op je en trots tegelijk! We hebben het er veel over gehad voordat je wegging, je geniet, je leert, je waardeert, je haalt eruit wat erin zit! Gelijk heb je, later zal je zoooooo blij en dankbaar zijn dat je dit hebt gedaan. Ik mis je wel, lekker samen kletsen met een lekkere pils, maar dat doen we weer als je terug bent. Lieverd, geniet, geniet en geniet! Kiss Peter

Marjan Rozendaal.

Heeey Linda,

Wat een mooie verhalen om te lezen krijg wel de kribbels als je het over bloedzuigers heb. Maar gelukkig bij jou geen een. Onze vakantie zit er weer op . Je ouders zijn ook nog bij ons in spanje geweest was weer ouderwets gezellig. Sigrid ga maandag weer beginnen school en stage . Knijp je af en toe wel wat je allemaal mee maak daar het is zo weer kerst hier nu alleen maar regen.Hee meid ga lekker zo door en veel plezier met je vrijwillegirswerk .Groetjes van ons allemaal xxxxx